Waar moet je op letten bij een WOK status?

0

Wacht Op Keuren, dat is waar de letters voor staan bij de WOK status. Dit betekent dat een voertuig eerst gekeurd moet worden door de RDW voordat deze op de openbare weg in Nederland mag rijden. Dit geldt voor alle voertuigen, met name scooter eigenaars krijgen hier regelmatig mee te maken. Wat is de WOK status en wat moet je doen om deze melding te voorkomen?

 

Geschikt voor de openbare weg

De meeste gemotoriseerde voertuigen die je in de Nederlandse winkels kunt kopen zijn gekeurd door de RDW en geschikt bevonden voor de openbare weg. Hier zijn uitzonderingen op zoals e-steps en hoverboards, die wel te koop zijn maar niet goedgekeurd voor de openbare weg, normale auto’s en scooters zullen doorgaans gewoon goedgekeurd zijn. Dit is bijvoorbeeld te zien aan een kenteken sticker, die zul je bij aanschaf van bijvoorbeeld een scooter ook aanvragen. Iedere scooter heeft een uniek kenteken dat aangeeft wat de status is van het voertuig. Bij aankoop zal dit dus in orde zijn, maar tijdens het gebruik kunnen er zaken veranderen.

 

Wanneer krijg je een WOK status?

Als blijkt dat jouw voertuig niet (meer) voldoet aan de regels die opgesteld zijn door de RDW zal er een WOK status toegekend worden. Dit kan de politie doen tijdens een controle, het kan ook door de RDW of door een verzekeringsmaatschappij opgelegd worden. Dit kan bij een ongeval zijn, wanneer er schade of slijtage geconstateerd wordt of als er modificaties zijn die de RDW niet toestaat.

 

1. Ongeval

Je rijdt met een scooter door de stad en je moet uitwijken voor een auto. Je gaat onderuit en het voertuig raakt flink beschadigd. Door deze schade is het onverantwoord om nog verder te rijden, dan zal er de WOK status op gelegd worden. Je moet dan de nodige reparaties uit laten voeren en de scooter laten herkeuren door de RDW.

 

2. Schade / slijtage

Je rijdt tegen een paaltje aan en het achterlicht gaat kapot. Of de banden van de scooter zijn kaal waardoor je geen grip meer hebt op de weg. Een agent die toevallig langsloopt en dit constateert kan dan de scooter als ongeschikt aanmerken. Dus mag je naar huis lopen en het voertuig in orde brengen voordat je deze naar de keuring brengt. Tot die tijd mag je er dus niet op rijden.

 

4. Modificaties

Het is ook mogelijk dat je na aanschaf zelf modificaties maakt, of iemand anders laat sleutelen waardoor jouw voertuig niet meer geschikt is voor de openbare weg. Zo kun je de lampen helemaal zwart spuiten. Dat ziet er stoer uit misschien, toch mag je zonder verlichting niet rijden op de openbare weg. Ook niet als je alleen maar overdag met felle zon rijdt. Een veelvoorkomende reden voor de WOK status is het opvoeren van scooters.

 

Scooter opvoeren; een goed idee?

Je mag helemaal legaal jouw scooter met kenteken laten opvoeren. Alleen zal de tweewieler niet meer voldoen aan de regels die gesteld worden door de RDW, en daarmee dus geen recht meer hebben op het kenteken. Hoe wordt dit ontdekt? Bijvoorbeeld wanneer je met 70 km/u over het fietspad scheurt op een snorfiets, of als je tijdens een routinecontrole op de rollenbank op 55 km/u of hoger uitkomt. Wanneer een snor- of bromscooter tien kilometer te hard of nog sneller rijdt dan is toegestaan is dit officieel meetbaar. Met een schakelbaar opvoerset kun je de begrenzer weer in de oorspronkelijke staat terugbrengen. Dit kan van pas komen, maar als oom agent je zojuist met een rotvaart voorbij zag scheuren trappen ze daar echt niet in. Tot 9 km/u is de kans op een WOK status erg klein, maar in principe mag je niet op de openbare weg rijden met een opgevoerde brommer.

Share.

Comments are closed.