Hij is er: De elektrische Vespa scooter!

0

Er verschijnen steeds meer elektrische voertuigen in het verkeer. Auto’s, fietsen en natuurlijk ook scooters. Sommige merken hebben al jaren e-scooters in hun assortiment, enkele grote merken kwamen wat later. Eindelijk is de Vespa scooter te koop in een versie met accu in plaats van een benzinetank. Is het wat, deze elektrische Vespa? Bekijk het zelf, we gaan de feiten op een rijtje zetten inclusief onze mening over deze e-scooter.

 

Elettrica, de elektrische Vespa

Iedereen kent ondertussen de Vespa scooter, die heeft in de jaren veertig van de vorige eeuw de standaard gezet voor gemotoriseerde tweewielers. In plaats van grote en zware motoren kwam de Italiaanse fabrikant Piaggio met een wendbare stadsscooter die geschikt was voor zowel heren als dames dankzij de lage instap. Sinds die tijd heeft de fabrikant vele technologische vernieuwingen doorgevoerd, en is tegelijkertijd trouw gebleven aan het oorspronkelijke design. Het was even wachten op een elektrische Vespa, met de Elettrica gaat dit iconische merk een nieuw tijdperk in.

 

Een Primavera met accu

Als je het heel nuchter bekijkt is de elektrische Vespa een soort Primavera met een elektromotor in plaats van een benzine motor. De verhoudingen zijn ook gelijk, met een stuur dat 73,5 cm breed is, de lengte van het voertuig is 1,87 m en de zadelhoogte ligt op 79 cm. Dit model heeft zich ruimschoots bewezen dus er is geen enkele reden om daarvan af te wijken. Wat betreft de kleur is er gekozen voor zilvergrijs, waarbij alleen de accenten in afwijkende kleuren leverbaar zijn. Dat maakt de Elettrica tot een opvallende verschijning met een futuristisch tintje. Het innovatieve design wordt versterkt door de aanwezigheid van een kleurenscherm, LED lampen en het Vespa multimedia platform.

 

De accu opladen gaat in maximaal vier uur van 0% tot 100%. Dit is aanzienlijk sneller dan bij andere e-scooters het geval is. Er zit namelijk een snellaad functie ingebouwd die tot 80% accucapaciteit in één uur kan laden, en vervolgens de resterende 20% langzamer laadt. Zo kun je snel weer op pad. Er is overigens geen speciale aansluiting nodig of nieuwe stroomgroep thuis, je laadt deze elektrische Vespa gewoon op via het stopcontact. Houd er rekening mee dat de accu niet uitneembaar is, er moet dus een aansluiting in de buurt zijn.

 

Stille kracht

De oude verbrandingsmotor heeft plaatsgemaakt voor een elektromotor met een 3.5 kW continu vermogen en een 4.0 kW piekvermogen. Dat is lastig te vergelijken met een 50cc motorblok. In praktijk is de elektrische Vespa krachtiger dan de benzine variant, zo is de snorscooter uitvoering met vijf seconden op maximale snelheid. Dat de motor daarbij fluisterstil is zal toch even wennen zijn, je kunt in de vroege ochtend of late avond thuiskomen zonder de buren te storen. Afhankelijk van het rijgedrag kun je kiezen voor ECO of POWER. In ECO modus verbruik je minder stroom, in POWER modus kun je sneller accelereren maar je moet sneller aan het stopcontact. Je kunt trouwens ook achteruit rijden in de REVERSE stand, toch handig wanneer je een zware Vespa scooter als deze eventjes wilt keren.

 

Ook voor samen rijden

Het zadel biedt voldoende ruimte voor twee personen, ook de aandrijving is krachtig genoeg om samen op pad te gaan. De bergruimte onder het zadel is wel iets kleiner dan we van de Primavera gewend zijn, en biedt ruimte aan slechts één helm. Dat komt door het grote accupack, een kettingslot kun je wel met gemak kwijt in het laadcompartiment. Mocht je in het bezit zijn van een Bluetooth helm, dan kun je draadloos verbinding maken met het ingebouwde multimedia systeem. Dit kan een Vespa scooter helm zijn, maar ook andere Bluetooth helmen werken met dit systeem.

 

De elektrische Vespa scooter behoudt het traditionele design van vroeger, en voegt daar zeer moderne en doorontwikkelde technologie aan toe. Deze retro scooter is zijn tijd ver vooruit!

Share.

Comments are closed.