Vergeet de distributieriem niet

0
Onderhoud aan een auto is duur en op het moment dat je even wat krapper zit dan ga je dergelijke kosten al snel uitstellen. Onderhoud is echter wel erg belangrijk en zorgt ervoor dat de auto niet alleen optimaal blijft presteren maar ook betrouwbaar blijft. De meeste auto’s zijn voorzien van een zogeheten distributieriem. Deze riem is een onderdeel van de motor welke een zeer belangrijke taak heeft. De riem heeft een beperkte levensduur en dient op tijd vervangen te worden. Vergeet je de riem en vervang je hem niet op tijd dan kan hij breken. Een gebroken distributieriem leidt altijd tot zeer hoge reparatie kosten.

Wat doet een distributieriem

Het motorblok van een auto bestaat uit meer dan 1000 onderdelen. Veel van deze onderdelen zijn in beweging wanneer de motor loopt. Sommige onderdelen moeten meebewegen in het juiste tempo om de motor optimaal te laten presteren. De distributieriem zorgt ervoor dat bepaalde onderdelen in beweging komen in het juiste tempo. Zo worden bijvoorbeeld de kleppen in de zuigers op het juiste moment geopend en gesloten. Het juiste moment is het moment wanneer deze de ruimte heeft om te openen. Zou de distributieriem het aflaten weten dan kan het zijn dat de klep(pen) in de zuiger(s) open blijft staan en tegen de cilinderkop aangedrukt wordt. Het resultaat is flinke motorschade die op kan lopen tot een paar duizend euro.

De gemiddeld auto heeft 4 cilinders en dus 4 zuigers met 4 kleppen per cilinder.
16V oftewel 16 valve betekent 16 kleppen. 4 cilinders x 4 kleppen per zuiger = 16 kleppen totaal.

 

Hoe lang gaat een distributieriem mee

Bij ieder automerk en zelf per model kan de levensduur van de distributieriem weer anders zijn. Bij de ene auto moet de riem vervangen worden om de 5 jaar of 60.000 kilometer zoals bij Chevrolet dat vaker het geval is, en bij de andere auto is het advies om ze om de 8 à 10 jaar bij 120.000 km te vervangen zoals soms bij Ford het geval is.

 

Wat kost een distributieriem

Een distributieriem zelf kost vaak een paar tientjes. Waar je het meeste voor betaald is de arbeid om de distributieriem in de motor te laten plaatsen. Vaak is dit een klus die zo een paar uur in beslag kan nemen. Het gaat immers om precisiewerk want er mag geen tandwiel verdraaid worden bij het omleggen van de nieuwe riem.

Bij sommige auto’s ben je relatief weinig kwijt voor het vervangen van de riem. Dit heeft er dan mee te maken dat de riem goed bereikbaar is en dat er minder onderdelen gedemonteerd hoeven te worden. Toevallig is het merk Chevrolet hier vaker een voorbeeld van. Gemiddeld betaal je nog geen 300,- euro voor het vervangen van de riem. Andere merken kunnen oplopen tot zo’n 600 à 700 euro.

 

Hebben alle auto’s een distributieriem?

Nee, er zijn ook een aantal auto merken/modellen die een distributieketting hebben. Mercedes en BMW zijn hier een voorbeeld van. De ketting is niet onderhoudsgevoelig en hoeft niet vervangen te worden. Er zijn ook modellen waarbij de ene keer een riem wordt gebruikt en de andere keer een ketting. Als voorbeeld de Ford. Er zijn Ford Mondeo’s met een riem maar ook met een ketting. Goed opletten dus wat je koopt en goed uitzoeken of er een riem of ketting aanwezig is. Je kunt dit zelf vaak niet zien omdat dit achter een paneel is verstopt. Alleen de garage kan je daar meer over vertellen. Ben je handig op internet dan kun je dit aan de hand van het merk, type auto en type motorblok ook achterhalen. Hier vind je overigens ook een interessante lijst: http://particulier-autoverkopen.nl/heb-ik-een-distributieriem-of-distributieketting/

Vergeet de distributieriem niet
5 (100%) 1 vote
Share.

Leave A Reply

Secured By miniOrange